Värmeslagaren

Arken Zoo

Djursäkerhet | Innovation

På sommaren kan en varm parkerad bil snabbt bli en dödsfälla för våra husdjur. Nu ville Arken Zoo, Sveriges största djurbutikskedja, göra en insats för att uppmärksamma faran med att lämna husdjur i varma bilar, samt utbilda i hur du ska agera om du upptäcker ett djur i nöd.

Som lösning lanserade vi Värmeslagaren. En innovation som kombinerar en nödhammare med en vattenflaska. Den ger möjlighet att i ett nödläge, i enlighet med svensk lag, krossa bilrutan och erbjuda vätska. Med Värmeslagen som grund kunde kampanjen uppnå två saker: 1) Skapa en kraftfull symbol för att utbilda om att inte lämna husdjur i varma bilar och 2) Fungera som ett praktiskt verktyg för att faktiskt kunna rädda liv.

Värmeslagaren såldes i Arken Zoo-butiker över hela landet och placerades ut på intilliggande parkeringsplatser för att finnas till hands i ett nödläge. Den blev även grunden för en integrerad kommunikationsinsats i alla tillgängliga kanaler.

Press


Ställer ut nödhammare för att rädda varma hundar

”Värmeslagaren kan rädda en instängd hunds liv”

Att lämna hunden i bilen
är ett big no no

"Värmeslagaren" ska motverka att djur blir fast i varma bilar


Resultat

Värmeslagaren uppmärksammades över hela landet, och nådde både husdjursägare och den breda massan. I butiker, på sajt, via influencers, sociala medier samt i traditionella medier, där Arken Zoos talespersoner fick flera tillfällen att utbilda om ämnet.

Men kampanjen nådde inte bara ut. Den engagerade och gav mätbar effekt - med rekordhögt engagemang och varumärkessiffror som rusade uder kampanjperioden. Viktigast av allt: Under sommaren rapporterades inga döda husdjur i varma bilar (Polisens händelserapport och Retrievers mediebevakning).

10m

förtjänad medieräckvidd

+57%

högre engagemang i Arken Zoos sociala kanaler jämfört med en vanlig månad

30k

interaktioner via influencers

+120%

brand preference, top of mind