The Sunken Bar

Carlsberg Sverige

Socialt ansvar | Kreativ aktivering

Carlsberg Sverige har ett ambitiöst hållbarhetsprogram (Together Towards Zero) med ett antal mål som rör miljöpåverkan och social hållbarhet. Ett av målen är Noll Oansvarig Konsumtion 2030.

Som ett led i detta ville Carlsberg adressera problemet med alkohol i båtlivet. En majoritet av de som dör i fritidsbåtsolyckor i Sverige har alkohol i blodet, trots att sjöfyllerigränsen numera är densamma som den för rattfylla. Utmaningen var att hitta ett nytt sätt att nå fram till alla törstiga båtförare med ett enkelt men tydligt budskap: Don’t drink and boat.

Lösningen? Öppna en ny bar, på just den plats där de värsta olyckorna slutar, nämligen havets botten. Som en kraftfull påminnelse till alla på sjön om riskerna med att dricka alkohol och köra båt.

Sagt och gjort, en fullutrustad Carlsbergbar byggdes och sänktes ned till havsbotten på en strategiskt val plats: Intill Smögenbryggan – landets samlingsplats för båtälskande semesterfirare. Men den sjunkna baren var mer än en varning om riskerna med sjöfylla. Den öppnade för allmänheten och serverade lösningen på problemet: Carlsbergs alkoholfria öl.

Press


Carlsberg’s underwater bar aims to combat drunk boating

Underwater pub highlights risks
of drinking and boating

Reminder to abstain from
alcohol when at sea

Undervattensbar på Smögen symboliserar ”den sista rundan”


Resultat

Media och allmänhet besökte baren på havets botten. Materialet blev till onlinefilm, sociala medier-inlägg, printannonser och trycksaker. Via svenska sjökrogar nådde budskapet båtfolk över hela landet, samtidigt som nyheten spreds i traditionella och sociala medier.

Carlsbergs sjunkna bar blev symbolen för att avstå från alkohol på sjön. Kampanjen genererade enorm förtjänad räckvidd, Carlsbergs varumärkesrykte uppmätte de högsta siffrorna någonsin och på den alkoholfria ölmarknaden utökades Carlsberg Alcohol Frees ledande marknadsandel.

31 miljoner

förtjänad medieräckvidd

15,5 miljoner

social media impressions

- 43%

inrapporterade fall av sjöfylla jämfört med föregående sommmar (Polisen).