Pladdling

Socialt ansvar | Kreativ aktivering | Sponsorskap

Carlsberg Sverige

För att bidra till att minska plastavfall och skräp i svenska vatten inledde Carlsberg Sverige ett partnerskap med GreenKayak. En organisation som lånar ut kajaker - i utbyte mot att du plockar upp skräp under paddlingen. BCW:s uppdrag var att skapa ett kreativt koncept som kunde aktivera sponsorskapet, generera bred förtjänad uppmärksamhet och engagera svenskarna att delta i kampen för renare vatten.

Lösningen blev att lansera aktiviteten och nyordet ”Pladdling” – att paddla och plocka skräp för att bidra till renare vatten. En blinkning till fenomenet plogging - som kombinerar jogging med skräpplockning.

I ett hemestrande Sverige lanserade vi Pladdling som en ny folksport genom PR, sociala medier, influencersamarbete och fysisk aktivering i fyra svenska städer. På centralt placerade stationer kunde folk låna gratis kajaker utrustade med flytvästar, en specialbyggd skräpkorg och håvar. Kajakerna var märkta med #Pladdling där deltagarna uppmuntrades att dela initiativet i sociala kanaler.

Press


Pladdling – det nya plogging

Ny trend: Paddla kajak gratis – om du även plockar skräp

Testa pladdling - låna en kajak och plocka skräp

Fenomenet pladdling
har kommit till Stockholm


Resultat

Det nya fenomentet Pladdling skapade massiv uppmärksamhet i Sveirges största tidningar, radiostationer och tv-kanaler. Med pladdling lyckades Carlsberg aktivera kärnmålgruppen både fysiskt och digitalt och knyta hållbarhetsfrågan närmare varumärket. Över hela Sverige pladdlades det i sjöar och skärgårdar. Enbart på Carlsbergs pladdlingsstationer provade närmare tvåtusen personer att pladdla och tillsammans plockade de upp över tre ton skräp upp ur vattnet.

70 artiklar

i tidningar, radio och tv

3,4 ton

uppsamlat skräp ur svenska vatten

1795

personer provade “pladdling” via
Carlsbergs stationer